Kirpi oku ile Hat sanatı

Hat sanatı üzerine Yasemin Akgün Ulaşaner ile söyleşi

 

Ne zamandan beri hat sanatı ile uğraşıyorsunuz?

Hat yazmaya başlayalı çok uzun bir zaman olmadı ama iyi ki bu sanata gönül vermişim diye düşünüyorum. Bu işin kursuna başlamadan evvel bazı kişiler basit yaklaşır olaya ve ben yaparım gibi bir ego barındırırlar içlerinde ve çoğu zaman bunun farkında bile değillerdir. Hoş, hangi insan bir işe yapamam diye de başlar ki zaten… Ama zordur hat sanatı. Zor olduğu ancak ben yaparım egosundan kısa bir süre sonra, bırakıldığında-terkedildiğinde anlaşılır. Bu bağlamda ilk günkü heyecanı hala içimde taşıdığım için mutluyum.

 

Bize biraz bir hat sanatının özelliklerinden söz eder misiniz?

Noktaların birleşimiyle yazılan bu sanatta her harf bir ölçüdür mesela. Tıpkı matematik gibi… Aklâm-i sitte, yani altı kalem dediğimiz altı yazı çeşidinden ve yedi kalemden mürekkeptir. Bunlar; sülüs, nesih, muhakkak, reyhan-i, tevk-i, rik’a, ta’lik kalemleridir.

 

İlginç bir nokta, hat sanatında kirpinin özel bir yerinin olması, değil mi?

Bu söyleşiyi okurken “hat sanatı ve kirpi ne alakadır” diye düşünenler olabilir aramızda. Alaka vardır, hatta pek yakın bir alakadır, ikisinin arasındaki diyebilirim.

 

Biraz açar mısınız lütfen?

Şöyle ki; kirpinin üzerindeki dikenleri yani kirpi okunu, hat boyasını (is mürekkebini) karıştırmak için kullanırız. Kirpi okuyla mürekkebi karıştırdıktan sonra kamış kalemi elimize alır, noktayla yazmaya başlarız. İlk noktayla başlarız çünkü kâinat bir noktadır ve her şey aslında bir noktadan hâsıl olmuştur. Zaten insan da âleme nispetle bir nokta gibi değil midir? Noktadır ama her nokta âleme dair bütün sırları kendinde gizlemektedir.

 

Gerçekten biz de kirpi okunun böyle özel bir işlevi olduğunu bilmiyorduk. Okurlarımız hat sanatının ardındaki felsefeyi de merak edecektir.

Çoğu zaman bir noktayla yazmaya başlarken ne kadar aciz olduğunu anlar insan… Hat; insana sabrı, tefekkürü, tevazuu öğretir. Meşakkatli bir yoldur lakin gönül verenin içinde tarifsiz bir aşkla büyür. Yazarken insanın dili ve kalbi hep duadadır. Bir harfi doğru yazabilmek için dosyalar dolusu, hatta yüzlerce çalışma yapar kişi. Zor demiştim ya hani, bu sebepten ancak hiç bıkmadan, sıkılmadan sabrettiğinde, emeğin karşılığını alacaktır. Bir harfi, tek bir harfi doğru yazmaya başlamışsa eğer, bütün bedeni heyecandan titrer, titreyecektir diyebilirim.

 

Bu köklü ve derinlikli sanatı Kılavuz Kirpi okurlarına açtığınız için teşekkür ederiz Yasemin Hanım. Size hat çalışmalarınızda başarılar, nice doyumlar diliyoruz.

Son olarak söylemek istedikleriniz?

Bu sanata gerçekten gönül verip yazanların pencereden bakışları böyle işte… Hat sanatı ve kirpi oku arasındaki alakayı “Kılavuz Kirpi” okurları için bir nebze de olsa anlatabildiysem ne mutlu bana… Şimdi besmelemizi çekerek kirpi okunu elimize alma ve mürekkebi dua ile karıştırma vakti…

Rabbi yessir velâ tuassır Rabbi temmim bi’l-hayr…

Author: Kılavuz Kirpi

Share This Post On

1 Comment

  1. Kirpi dikeni ve hat… Kirpi oku ve murekkep… Ne kadar ilginc… Gercekten hic bilmedigim bir konuydu bu…

    S/øze bulasmak kadar guzel ne olabilir ki bu dunyada… Tuylerimi diken diken ettiniz. Cok guzel bir søylesi…

    Post a Reply

Submit a Comment

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Share This